Työpäivänaikainen palautuminen

Voiko työpäivän aikana palautua? Ehdottomasti! Työpäivän aikana voi ja kannattaa palautua, jotta jaksat paremmin töissä ja vapaa-ajalla.

Mitä palautuminen on? Palautuneena koet olevasi levännyt. Keho ja mieli ovat palautuneet kuormituksesta tasapainotilaan ja voimavarat ovat latautuneet. Töissä palautuminen voi käytännössä tarkoittaa taukojen pitämistä, hengittelyä tai jotain muuta, mikä vie ajatukset töistä muualle.

Miltä työpäiväsi näyttää, jos palautuminen on tai ei ole läsnä? Alla on tästä pari esimerkkiä, jotka kumpuavat omasta kokemuksestani, päätetyön näkövinkkelistä. Oli työsi mikä tahansa, tunnistatko itsesi osin jommastakummasta, tai kenties molemmista?

1: Herään. Syön kiireessä aamupalan, jotta ehdin aloittaa työt mahdollisimman nopeasti. Olen jo valmiiksi stressaantunut ennen kuin työpäivä on ehtinyt edes alkaa. Töitä on hirveästi ja koitan tehdä hommat tehokkaasti. Lounastauolle ei oikein olisi aikaa. Käyn pikaisesti hakemassa lounaan ja syön sen työpöydällä. Syödessä näprään samalla puhelinta. Deadline painaa päälle ja jatkan töitä. Huomaan käyväni kierroksilla, mutta koen että tauolle ei ole aikaa. Haen teetä ja palaan samatien töiden ääreen. Katson kelloa ja mietin, että aika loppuu kesken. Työpäivä päättyisi, mutta jatkan silti. Teen ylitöitä, koska ajattelen, että asiat täytyy saada valmiiksi. Lopetan päivän kuormittuneena; pää on sumuinen ja kroppa väsynyt stressistä. Akut on tyhjinä, minkä vuoksi päätän jättää harrastuksen välistä. Katson telkkaria ja selailen puhelinta, vaikka en jaksaisi. Päivä päättyy ylivirittyneessä tilassa, mieli on täynnä ajatuksia ja on vaikea saada unta.

2: Herään. Aloitan päivän tekemällä lyhyen meditaationharjoituksen. Syön rauhassa ennen töiden aloittamista. Töitä on paljon, mutta se ei haittaa. Mieli on selkeä, kirkas ja saan tehtävät tehtyä täysin keskittyneenä. Pidän kunnon lounastauon, jonka aikana akut latautuvat. Jatkan töitä ja tiedostan deadlinen, mutta en ota siitä paineita. Ongelmia ei oikeastaan ole, on vain mielenkiintoisia tilanteita, joihin löytyy ratkaisu. Pitkän paikallaolon jälkeen huomaan että keho alkaa kaivata liikettä, joten käyn lyhyellä virkistävällä kävelyllä. Uppoudun taas töihin ja loppupäivä sujuu hyvässä flow’ssa. Lopetan työpäivän ajallaan, jotta voin nauttia illan harrastuksen parissa. Nollaan työpäivän vielä rauhoittavalla hengitysharjoituksella. Harrastuksessa unohdan kaiken muun ja saan arkeen lisää virtaa. Illalla uni maistuu hyvin.

Millaisessa olotilassa sinä vietät työpäiväsi? Mitä pieniä, palautumistasi tukevia tekoja voisit päivän aikana itsellesi antaa?

Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa LinkedInissä
Jaa Pinterestissä

Tässä blogissa rentoutus-, meditaatio- ja yin-jooga-yrittäjä, Palautumon perustaja Senni K. avaa omia kokemuksiaan ja kulkee mukanasi matkallasi kohti palautumista, olemista, mielen ja kehon harmoniaa. Haluan auttaa ihmisiä löytämään mielenrauhan ja hyvä olon keinoilla, joilla olen sen itse saavuttanut. Niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kiitos, että saan olla auttamassa juuri sinua omalla polullasi!



Palautumon uutiskirje