Tie uupumuksesta toipumiseen

Uuvuttaako? Ei hätää, sinulla on kaikki mahdollisuudet toipua. Haluan jakaa sinulle nyt oman tarinani uupumisesta ja toipumisesta.

Elämä ennen uupumista oli jo vuosia ollut stressin värittämää tukka putkella juoksemista. Työ ja vapaa-aika oli jatkuvaa tekemistä ja suorittamista. Kalenteri oli täynnä, joka paikkaan oli kiire. Stressi moottorina puskin läpi arjen. Enkä edes tajunnut hypänneeni uupumuksen spiraaliin, jossa kynttilä paloi molemmista päistä. Elin uskomuksessa, että kyllä minä jaksan. Ja niin jaksoinkin, kunnes kynttilä paloi loppuun.

Kun huomasin, että lomakaan ei enää palauttanut, tajusin että jokin on pielessä. Keho oli alkanut oireilla pitkittyneestä stressistä, mutta olin sivuuttanut sen viestit. Mieli oli jumissa, aivot kuin sumun peitossa. Uupumus näkyi arjessa heikkona jaksamisena. En kyennyt enää tekemään normaaliin tapaan töitä, ja harrastus, joka aiemmin oli antanut voimavaroja, alkoi kuormittaa. En jaksanut tehdä mitään – edes levätä. Ylivirittyneen väsyneessä kehon ja mielen tilassa unen päästä oli vaikea saada kiinni ja öisin heräilin kehon oireiluun. Keho ei päässyt palautumaan riittävästi unen aikana. Uupumuksen spiraalin pääty oli saavutettu.

Oma uupumus alkoi hiljalleen purkautumaan arjen pienillä valinnoilla. Aloin karsimaan arjesta kuormittavia tekijöitä ja vaalimaan palauttavia hetkiä. Huomasin merkittävimmän muutoksen jaksamisessa, kun otin aamuun ja iltaan mukaan meditointihetkiä. Koin, että jo 5-10 minuutin pysähtyminen yöunien ympärillä auttoi helpottamaan vointia. Olo oli harjoitusten jälkeen levänneempi ja mieli rauhoittuneen selkeä. Oivalsin tämän myötä yhteyden oman ajatuksenjuoksun, kehon stressin ja oireilun välillä. Stressitasojen laskeminen käynnisti toipumisen ja matkani pois uupumuksen kierteestä. Aloin saamaan unen päästä paremmin kiinni ja unen laatu parani. Hyvät yöunet näkyi arjessa voimavarojen palautumisena. Kehon oireilukin alkoi hiljalleen helpottaa – palauttavien hetkien ja riittävien yöunien ansiosta keho pääsi taas korjaamaan itseään. Toipuminen vaati osaltani kuukausia.

Nyt kuuntelen vahvemmin kehoani ja tunnistan omat jaksamisen rajani. Olen päästänyt irti kuluttavasta suorittamisesta ja jatkuvan tekemisen mentaliteetista. Sallin arjen tapahtua hitaammassa temmossa, oman hyvinvoinnin ehdoilla.

Tällainen oli oma tieni kohti voimien palautumista. Sinun polkusi voi olla erilainen. Tärkeintä on kuulostella omaa kehoa ja löytää itselle sopivat keinot palautua pitkittyneestä väsymyksen ja kuormituksen tilasta.

Tässä muutama vinkki matkallesi:

1. Tiedosta ensin mikä kaikki sinua uuvuttaa.

2. Karsi arjesta kuormittavia tekijöitä ja tee pieniä valintoja, jotka lisäävät voimavarojasi.

3. Vaali yöunia.

Oivalluttavia palautumisen hetkiä arkeesi!

Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa LinkedInissä
Jaa Pinterestissä

Tässä blogissa rentoutus-, meditaatio- ja yin-jooga-yrittäjä, Palautumon perustaja Senni K. avaa omia kokemuksiaan ja kulkee mukanasi matkallasi kohti palautumista, olemista, mielen ja kehon harmoniaa. Haluan auttaa ihmisiä löytämään mielenrauhan ja hyvä olon keinoilla, joilla olen sen itse saavuttanut. Niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kiitos, että saan olla auttamassa juuri sinua omalla polullasi!



Palautumon uutiskirje