Rentoutusharjoituksilla tasapainoa arkeen: Miten oppia rauhoittumaan stressin keskellä?

Mieli juoksee tuhatta ja sataa. Tänään pitää tehdä vielä sitä ja tätä, aika on kortilla ja on kiire. Keho koittaa pysyä menossa mukana ja on ajautunut stressitilaan. Olo on kuormittuneen epämukava. Huomaatko kun näin käy? Mitä teet, kun huomaat olevasi stressaantunut? Todennäköisesti vain painat lisää kaasua. Stressikierteestä on tullut normi ja hidastaminen tuntuu utopistiselta vaihtoehdolta.

Työpäiväni päättyy stressinhuuruisissa merkeissä. Päivän päätteeksi on luvassa työpaikan tarjoama rentoutustunti osana tiimitapahtumaa. Suoritusmoodi päällä toivon, että tunti olisi mahdollisimman tehokas. Tunnilla antauduttiin olemaan ja oltiin pitkiä aikoja kehoa rauhoittavissa asennoissa. En ollut ennen ollut näin rennolla tunnilla, jossa pääfokus oli olemisessa. Enkä olisi omatoimisesti tunnille mennyt, koska ajattelin että meno olisi ollut itselle liian hidasta. Rentoutus tuli päätökseen ja olo oli pöhnäinen, kuin olisi ottanut pienet nokoset. Keho ja mieli olivat rauhoittuneet ja olo oli hyvinvoiva. Mietin että tulipa tarpeeseen.

Myöhemmin mieleen kuitenkin hiipi ajatus, että olisi ollut kivempi, jos harjoitus olisi tuntunut enemmän kehossa, vaatinut minulta hieman enemmän työtä, jotta olisin kokenut tekeväni jotain. Vaikka harjoitus oli tuntunut juuri oikealta, suorittaja-minä nosti taas päätään.

Olin niin pitkään elänyt stressin pyörteessä ja jatkuvassa tekemisen mielentilassa, että en olisi malttanut pysähtyä. Kun menin rentoutumaan, takaraivossa eli ajatus, että harjoituksen täytyy tuntua jossain, ja siitä pitää saada maksimaalinen hyöty irti. En sallinut itselleni hetkeäkään aikaa aidosti hellittää. Vasta kun oma hyvinvointi alkoi rakoilla, oli pakko pysähtyä, kyseenalaistaa omia ajatuksia ja miettiä uudelleen totuttuja toimintatapoja. Lopulta opin päästämään irti rentoutumisen suorittamisesta; tarpeesta jatkuvasti pyrkiä johonkin tiettyyn päämäärään. Opin nauttimaan tunneista, joissa pääsi vain olemaan. Tajusin, että keho tarvitsee tekemisen vastapainoksi olemisen ja rauhoittumisen hetkiä voidakseen hyvin. Ja että ihan lyhyetkin lepohetket auttavat tuomaan arkeen tasapainoa.

Rentoutuminen on kuin mikä tahansa laji, se vaatii opettelua. Vie oman aikansa, että jatkuvan tekemisen mentaliteetista oppii päästämään irti ja malttaa vaihtaa välillä olemisen tilaan. Jos haluat oppia rentoutumaan arjessa, hyviä uutisia: minä pystyin siihen ja niin pystyt sinäkin!

Jotta pääset alkuun, tässä sinulle rentoutusharjoitus, jossa sukelletaan kohti rentoutta lihasten avulla:

Palautumon rentoutusharjoituksissa rauhoitutaan mielen ja kehon yhteistyöllä. Harjoituksissa aktivoidaan parasympaattista lepohermostoa, päästetään irti ja antaudutaan olemaan. Keho pääsee lataamaan akkuja ja palautumaan kuormituksesta.

Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa LinkedInissä
Jaa Pinterestissä

Tässä blogissa rentoutus-, meditaatio- ja yin-jooga-yrittäjä, Palautumon perustaja Senni K. avaa omia kokemuksiaan ja kulkee mukanasi matkallasi kohti palautumista, olemista, mielen ja kehon harmoniaa. Haluan auttaa ihmisiä löytämään mielenrauhan ja hyvä olon keinoilla, joilla olen sen itse saavuttanut. Niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kiitos, että saan olla auttamassa juuri sinua omalla polullasi!



Palautumon uutiskirje