Minustako meditoija? Näillä vinkeillä pääset alkuun!

Olet kiinnostunut meditoinnista, haluaisit sitä kokeilla ja kenties ottaa mukaan arkeen. Autan sinut nyt alkuun!

Oma meditaatiomatkani on kestänyt yli kymmenen vuotta. Palaan ensin tuon matkan alkujuurille.

Meditointi astui elämääni stressaavan elämäntilanteen myötä. Kierrokset oli jatkuvasti tapissa ja olin ajautunut kroonistuneeseen stressitilaan. Halusin voida paremmin ja saada arkeen mielenrauhaa. Niinpä päätin kokeilla meditointia. Työpäivien jälkeen, kun stressipiikki oli huipussaan, laitoin bussissa napit korville ja harjoittelin. Alkuun meditointi tuntui haastavalta; välillä se ei meinannut onnistua ollenkaan – yritin liikaa ja keskittyminen herpaantui helposti. Oli myös hetkiä, jolloin pääsin harjoituksen päälle ja koin olooni helpotusta. Sitkeän harjoittelun myötä taito alkoi harjaantua ja harjoitukseen uppoutuminen helpottua. Opin meditoimaan pidempiä aikoja ja lopulta sain kokea myös syvämeditaation. Syvämeditaatio on tietoisuuden tila, jossa mieli ja keho vain on; läsnä on hiljaisuus, tyyneys, tyhjyys ja täyttymys. Siihen voi kuin humpsahtaa, kun päästää mielen tasolla kaikesta irti. Keho voi tuntua melkein leijuvan. Jos joku asia vaivasi mielessä ennen meditointia, sen jälkeen kaikki huolet olivat kadonneet. Kuin taulu olisi pyyhitty ja olisin aloittanut alusta. Stressikin kuin vain suli pois.

Miten voit itse päästä meditoinnissa alkuun?

1. Aloita kevyesti, sinulle sopivin askelin. Harjoituksen pituudella ei ole merkitystä, eikä sillä, kuinka usein teet harjoituksen. Jokainen harjoitus vie sinua eteenpäin.

2. Salli itsellesi aikaa oppia. Harjoitus tekee mestarin, ja sellaiseksikaan ei ole pakko pyrkiä.

3. Vapauta itsesi harjoituksen suorittamisesta.

4. Testaa minkä tyyppinen harjoitus sopii sinulle. Haluatko meditoida omatoimisesti, jonkun ohjaamana, taustamusiikkiin vai ilman? Kokeile eri harjoituksia, ohjaajia ja löydä itsellesi sopivin. Jokainen meistä on erilainen ja kaikki ei sovi kaikille.

Meditointi voi olla läsnä elämässä välillä enemmän, välillä vähemmän ja välillä tauolla. Avain on kuunnella omaa mielen ja kehon tilaa ja tehdä harjoitus, kun siltä tuntuu.

Mikäli kaipaat tähän hetkeen harjoitusta, tässä meditaatiossa pääset harjoittelemaan kehon tuntemusten tarkkailua ja hyväksymistä:

Palautumon meditaatioissa harjoitellaan tietoista, analysoimatonta mieltä ja reagoimatonta tarkkaavaisuutta. Harjoitukset luovat mieleen tilaa ja harjoittavat keskittymiskykyä.

Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa LinkedInissä
Jaa Pinterestissä

Tässä blogissa rentoutus-, meditaatio- ja yin-jooga-yrittäjä, Palautumon perustaja Senni K. avaa omia kokemuksiaan ja kulkee mukanasi matkallasi kohti palautumista, olemista, mielen ja kehon harmoniaa. Haluan auttaa ihmisiä löytämään mielenrauhan ja hyvä olon keinoilla, joilla olen sen itse saavuttanut. Niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kiitos, että saan olla auttamassa juuri sinua omalla polullasi!



Palautumon uutiskirje